fbpx

EMPLOYER BRANDING VIA LINKEDIN

Delen via

Employer branding, daar heb je zeker wel al eens van gehoord. Maar wat is het nu precies – en belangrijker – wat kan LinkedIn daarin betekenen? 


Ontdek hoe je via LinkedIn nieuw talent aantrekt en onze praktische tips en tricks om er meteen mee aan de slag te gaan.

  • Text Hover
Employer watte?

Even terug naar het begin. Wat is employer branding?

Definitie: “Employer branding is het sturen van je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken” 
– en dat kan op verschillende manieren. 

Het gebruik van sociale media is daar 1 manier van. Een zeer belangrijke manier zelfs, gezien het immens bereik. En vandaag de dag, kan dat net het verschil maken om de war for talent te winnen.

Waarom is employer branding belangrijk?


Simpel. Talent aantrekken doe je vandaag de dag niet meer door enkel de kernwaarden van je bedrijf op te sommenDaarom gaat employer branding verder. Veel verder. Het gaat om de totaalbeleving rond je bedrijf, het dagelijkse reilen en zeilen. Belangrijk om even bij stil te staan.


Waarom? Mensen willen meer dan 'ergens werken'. Ze willen ergens bijhoren en gaan op zoek naar een potentiële match. Vaak is een korte screening van je bedrijf genoeg om uit te maken of jouw bedrijf een potentiële match is. Dit gebeurt vaak online en is dan ook meteen de reden dat het belangrijk is om je bedrijfsimago ook op je online platformen uit te dragen. 
  • Text Hover

Het bereik van LinkedIn


Je kent LinkedIn waarschijnlijk wel van toen je op zoek was naar je eerste job. Sinds de opstart van LinkedIn in 2003 wordt het door 60% van de Belgische beroepsbevolking gebruikt. Dit toont alleen maar aan welk bereik dit sociaal platform heeft. LinkedIn was initieel bedoeld om professionals met elkaar te verbinden. Tegenwoordig is het uitgegroeid tot werelds grootste zakelijk sociaal netwerk. En dat is nét je doelgroep bij employer branding.  


Komt er dus op neer: maak gebruik van LinkedIn, want daar zit je doelgroep nu eenmaal op.

  • Text Hover

LinkedIn draagt bij aan een positieve employer branding


Het juiste talent aantrekken draait om authentiek zijn. Vermijd onaangename verrassingen en communiceer een bedrijfscultuur die je achteraf ook kunt hard maken.

Een onmisbaar kanaal in de war for talent is LinkedIn. Creëer je online identiteit via een LinkedIn bedrijfspagina en zorg voor content die je toekomstige medewerkers écht aanspreken.

Tips om aan de slag te gaan met employer branding

3 CONTENT TIPS DIE POSITIEVE EMPLOYER BRANDING STIMULEREN

  1. Breng het team in beeld 
    Nieuwe medewerkers worden deel van het team. Daarom is het belangrijk om op voorhand dit team (visueel) sterk in beeld te brengen. Denk hierbij aan leuke foto’s of video’s van teamactiviteiten of personeelsuitjes.

  2. Laat werknemers aan het woord
    Niets authentieker dan je werknemers aan het woord te laten. Dit kan eenvoudig door middel van foto’s met quotes, video testimonials, of maak een leuke GIF (je weet wel, die bewegende prentjes). Breng hierbij ook de atypische profielen in beeld, zodat potentiële nieuwe medewerkers een idee krijgen van het volledige plaatje. Let op, hou dit zo authentiek mogelijk. Perfecte scriptjes werken averechts.

  3. Deel je eigen bedrijfswaarden
    Waaraan hecht je als bedrijf veel belang? Zijn er bijvoorbeeld thema’s zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen bijvoorbeeld die je hoog in het vaandel draagt? Communiceer dit dan zeker! En laat vooral ook zien hoe je dit in de praktijk waarmaakt. Dit zal zonder twijfel de profielen aantrekken waarmee jij jouw team wilt versterken.

DE VERGEET-MIJ-NIETJES VAN CONTENT CREATIE

Probeer naast het trekken van de aandacht, je doelgroep ook aan te zetten om in interactie te gaan. Je wilt bijvoorbeeld dat ze jouw content liken en/of sharen. Dit geeft je als bedrijf immers signalen dat er mogelijke interesse is. En niet onbelangrijk, het zorgt voor een groter bereik. 


Zorgen voor meer (online) interactie met je bedrijf? Hieronder enkele tips: 


  1. Schrijf voor je doelgroep
    Voor alle content die je post geldt 1 gouden regel: schrijf voor je doelgroep, niet voor jezelf. Redeneer altijd vanuit het standpunt van de lezer: wat heeft hij/zij hieraan? 

  2. Blijf bij de essentie
    Keep It Short & Simple (KISS) – Blijf bij de essentie van je verhaal en zet de belangrijkste info bovenin je post. Sociale media zijn vergankelijk en de aandachtsspanne van je doelgroep dus ook. Zorg daarom dat je eerste zinnen de aandacht trekken.

  3. Gebruik de juiste visuals
    Belangrijk bij het voorgaande punt is ook dat je je boodschap op een goede manier visueel ondersteunt. Wist je dat een post met een foto gemiddeld 2 keer zoveel interacties genereert dan een post zonder? Voor video’s is dit zelfs 5 keer zo veel!
Meer weten over hoe je nieuw talent aantrekt via LinkedIn?

Wij ontdekken graag wat we voor jou kunnen betekenen.


Contacteer ons voor een kennismaking.